آموزش

وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

استفاده از وی پی ان برای تلویزیون هوشمند روشی است که از طریق آن می‌توانید به سرویس‌های استریم فیلم و موسیقی نظیر نتفلیکس متصل شده یا به محتواهایی که در محدوده جغرافیایی شما قابل پخش نیستند، دسترسی داشته باشید. در این مطلب، ابتدا انوع تلویزیون هوشمند و VPN های سازگار با هر مدل را بررسی کرده و سپس روش اتصال تلویزیون های معمولی به وی پی ان با استفاده از تجهیزات مناسب را آموزش می‌دهیم.

متاسفانه همه تلویزیون‌های هوشمند با وی پی ان‌ها سازگار نیستند، ولی بسته به نوع و مدل آن می‌توانید VPN مناسب را پیدا کنید. علاوه بر دسترسی به سرویس‌های استریم، از دیگر دلایل استفاده از وی پی ان‌ها روی اسمارت تی وی ها می‌توان به افزایش امنیت و حریم خصوصی از چشم ارائه‌دهنده خدمات اینترنت اشاره کرد. وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

چند روش مختلف برای نصب VPN روی تلویزیون هوشمند وجود دارد. این روش‌ها از نظر تجهیزات مورد نیاز، مقدار هزینه‌ای که مایل به پرداخت هستید، دانش فنی و ترجیحات شخصی خود شما با یکدیگر متفاوت‌اند. وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

انواع سیستم عامل تلویزیون هوشمند و وی پی ان های سازگار با هر کدام

پیش از انتخاب VPN برای نصب روی اسمارت تی وی، ابتدا باید با انواع وی پی ان سازگار با هر مدل آشنا شوید. مشابه زمانی که یک نسخه از وی پی ان روی تمام گوشی‌های موبایل قابل نصب نیست و مثلا باید نسخه مناسب اندروید و iOS را متناسب با سیستم عامل گوشی خود دانلود و نصب کنید، این مورد برای تلویزیون‌های هوشمند نیز صادق است. وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

امروزه اکثر وی پی ان‌ها دارای نسخه سازگار با تلویزیون‌های آمازون فایر تی‌وی (Amazon Fire TV) و سیستم عامل‌های اندروید تی‌وی (Android TV) و گوگل تی‌وی (Google TV) هستند، بنابراین به‌راحتی می‌توان VPNهای معروف نظیر نورد وی پی ان را روی آن‌ها نصب کرد. با این وجود، اگر تلویزیون شما دارای سیستم عامل سفارشی در برندهایی نظیر روکو (Roku)، اپل تی وی (Apple TV)، ال جی (LG)، سامسونگ (Samsung)، ویزو (Vizio) و دیگر موارد است، کار کمی دشوارتر می‌شود و مجبور به صرف هزینه هستید.

نصب VPN برای تلویزیون های هوشمند اندرویدی و گوگل

اگر اسمارت تی وی شما دارای سیستم عامل اندروید یا گوگل است، مشابه همان کاری که در تلفن‌های هوشمند اندرویدی انجام می‌دهید، می‌توانید وی پی ان مورد نظر خود را از گوگل پلی دانلود کرده و روی تلویزیون نصب نمایید. وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

توصیه می‌کنیم حتما از وی پی ان‌های اشتراکی نظیر Dor VPN استفاده کنید، چراکه سرعت نسخه‌های رایگان این ابزارها برای استریم کردن روی تلویزیون مناسب نیست. بنابراین تنها کار، خرید وی پی ان و تهیه اشتراک است. پس از دانلود و نصب نرم افزار روی تلویزیون، آن را اجرا کرده و با حساب کاربری و رمز عبور خود وارد آن شوید. برای داشتن سرعت بهتر نیز توصیه می‌کنیم از سرورهای نزدیک به موقعیت جغرافیایی خود استفاده کنید.

از جمله بهترین وی پی ان‌ها برای اسمارت تی وی های اندرویدی و گوگل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دور (Dor VPN) وی پی ان برای تلویزیون هوشمند
  • نورد (Nord)
  • اکسپرس (Express)
  • پروتون (Proton)
  • تانل بر (TunnelBear)
  • سرف شارک (SurfShark)
  • سایبر گوست (CyberGhost)

وی پی ان برای تلویزیون هوشمند فایر آمازون (Amazon Fire)

اگر اسمارت تی وی شما از مدل فایر آمازون است، باید بدانید که همه VPNها دارای نسخه سازگار با این مدل نیستند. اما مشابه تلویزیون‌های اندرویدی و گوگل، کافی است وی پی ان مناسب آن را دانلود و نصب کرده و به آن متصل شوید.

از جمله بهترین وی پی ان ها برای اسمارت تی وی Fire آمازون عبارتند از:

  • نورد
  • اکسپرس
  • سرف شارک
  • پروتون
  • هاید می (me)
  • آی پی ونیش (IP Vanish)

وی پی ان روتر؛ برای برندهای سامسونگ و ال جی و دیگر سیستم عامل‌ها

اگر تلویزیون هوشمند شما از برندهای سامسونگ و ال جی و دیگر موارد است، یک روش رایج ولی هزینه‌بر وجود دارد؛ اتصال اسمارت تی وی به VPN از طریق روتر و مودم خانگی.

در این روش، باید روتر یا مودم خانگی خود را به یک وی پی ان متصل کنید. در این حالت، تلویزیون با متصل شدن به شبکه وای‌فای خانه، به‌صورت خودکار از سرورهای VPN عبور می‌کند. به همین راحتی. اما، یک مانع بر سر راه این کار نسبتا ساده وجود دارد: همه مودم‌ها و روترها دارای قابلیت پشتیبانی از وی پی ان نیستند. بنابراین در درجه اول، به خرید مودم سازگار با VPN نیاز دارید.

از بین گزینه‌های موجود در بازار، روترهای دارای VPN شرکت ایرانسل، هواوی و ایسوس خود طرفداران بیشتری دارند. از جمله این مدل‌ها شامل موارد زیر است (قیمت‌ها مربوط به شهریور 1402 هستند): وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

  • مودم روتر G 4.5 TD-LTE بیسیم هوآوی مدل B622-335 – قیمت تقریبی 5,700,000 تومان
  • مودم ۴G/TD-LTE ایرانسل مدل TF-i60 S1 – قیمت تقریبی 2,660,000 تومان
  • مودم ۴G LTE هوآوی مدل B612 – قیمت تقریبی 5,300,000 تومان
  • مودم ۴G/TD-LTE ایرانسل مدل TF-i60 H1 – قیمت تقریبی 6,800,000 تومان
  • مودم روتر ایسوس DSL-AC88U VDSL/ADSL – قیمت تقریبی بالای 10 میلیون تومان

البته باید دقت داشته باشید که نصب VPN روی روتر کمی مشکل است و باید حتما از متخصص آن کمک بگیرید، در غیر این صورت به خرابی اتصال اینترنت منجر خواهد شد. وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

اشتراک گذاری اتصال وی پی ان وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

اگر اسمارت تی وی شما از نوع اندرویدی و آمازون فایر نیست و مایل به صرف هزینه برای خرید مودم روتر سازگار با وی پی ان نیستید، می‌توانید از آخرین روشی که در این مطلب ذکر می‌کنیم استفاده کنید.

در روش اشتراک گذاری وی پی ان برای تلویزیون هوشمند، کافی است یک کابل را از یک سر به کامپیوتر و از سر دیگر به تلویزیون متصل کنید. در این حالت، کامپیوتر و تلویزیون به یک شبکه متصل شده و در صورتی که وی پی ان را روی پی سی یا لپتاپ خود روشن کنید، تلویزیون نیز از سرور آن استفاده خواهد کرد.

البته، بدون استفاده از کابل و با اتصال تلویزیون به اینترنت کامپیوتر نیز می‌توان این کار را انجام داد. در این حالت، کامپیوتر در حالت میزبان (هات اسپات) قرار گرفته و تلویزیون به وای‌فای آن متصل می‌شود. با این حال، برای اشتراک گذاری VPN بین تلویزیون هوشمند و کامپیوتر، باید یک سری تنظیمات را انجام دهید. در ادامه، تنظیمات در ویندوز و مک را آموزش می‌دهیم.

تنظیمات ویندوز برای اشتراک گذاری وی پی ان بین تلویزیون هوشمند و کامپیوتر وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

در سیستم عامل ویندوز (10) مراحل زیر را انجام دهید: وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

  1. وارد Settings ویندوز شده و از قسمت “Network & Internet”، روی “Mobile Hotspot” کلیک کنید.
  2. در سمت راست صفحه، در زیر قسمت “Share my internet connection over”، روی گزینه “Edit” کلیک کنید تا پنجره تنظیمات نام شبکه هات اسپات و رمز عبور باز شود. این دو را به دلخواه خود تغییر دهید.
  3. گزینه Wi-Fi نیز به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده است. در صورتی که گزینه دیگری به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده بود، آن را به Wi-Fi تغییر دهید.
  4. اکنون دکمه سوئیچ موبایل هات اسپات را روشن کنید. ممکن است در دیگر نسخه‌های ویندوز، این گزینه زیر قسمت “Share my internet connection over” قرار داشته باشد.

تنظیمات ویندوز برای اشتراک گذاری وی پی ان با تلویزیون هوشمند

حالا می‌توانید تلویزیون هوشمند خود را به هات‌اسپات ویندوز وصل کنید و بعد با اتصال کامپیور به VPN، تلویزیون به‌طور خودکار دارای یک اینترنت مجهز به وی پی ان می‌شود.

تنظیمات مک برای اشتراک گذاری VPN بین تلویزیون هوشمند و کامپیوتر

برای این کار، ابتدا باید کامپیوتر مک خود را از طریق کابل شبکه به روتر یا مودم متصل نمایید. در صورتی که دستگاه شما درگاه شبکه ندارد، نیازمند تهیه مبدل UDB به RJ45 هستید. در ادامه، تنظیمات نسخه مک او اس ونتورا 13 را ذکر می‌کنیم:

  1. روی منوی Apple و سپس “System Settings” کلیک کنید. سپس از ساید بار، گزینه “General” و سپس “Sharing” را انتخاب نمایید.
  2. اکنون از منوی آبشاری روبروی “Share your connection from”، اتصال اینترنتی که مایل به اشتراک‌گذاری هستید را انتخاب کنید. مثلا اگر از طریق اترنت به اینترنت متصل هستید، Ethernet را انتخاب کنید.
  3. از لیست “To computers using”، پورتی که تلویزیون هوشمندتان برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند، در اینجا یعنی Wi-Fi را انتخاب کنید.
  4. حالا پس از انتخاب گزینه Wi-Fi، روی “Wi-Fi Options” زیر همان لیست “To computers using” کلیک کنید تا پنجره تنظیمات آن باز باشد. تغییرات را اعمال کرده و روی OK کلیک کنید.
  5. نهایتا از منوی سمت چپ، “Internet Sharing” را روشن کرده و روی “Start” کلیک کنید.

تنظیمات مک برای اتصال اسمارت تی وی به کامپیوتر

در ادامه با روشن کردن VPN روی کامپیوتر خود، تلویزیون نیز می‌تواند به وای‌فای آن متصل شود. برای مشاهده تنظیمات در دیگر نسخه‌های مک، به صفحه رسمی Apple مراجعه کنید.

فعال سازی وی پی ان برای تلویزیون معمولی

شاید در نظر اول عجیب به‌نظر برسد، اما اگر اسمارت تی وی ندارید، نگران نباشید. مشابه کاری که با رسیور برای تماشای کانال‌های ماهواره‌ای انجام می‌دهید، با خرید دستگاه‌های پخش و استریم نظیر روکو (Roku)، فایراستیک آمازون (Amazon Firestick) و کروم کست گوگل (Chromcast) نیز می‌توانید به استریم کردن برنامه‌ها روی تلویزیون معمولی خود بپردازید. وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

برای این کار، کافی است تلویزیون شما دارای درگاه HDMI باشد. دستگاه را با این کابل به تلویزیون متصل کرده و سپس اپلیکیشن VPN سازگار با آن را از گوگل پلی یا دیگر فروشگاه‌ها دانلود و نصب کنید. وی پی ان برای تلویزیون هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *